تبیین مولفه های نظام سرمایه داری و عدالت اسلامی
باید عدالت در همه مسائل اجتماعی تحقق پیدا کند و تحقق عدالت در اجتماع به صیانت از آن وابسته است. مساله اصلی، نظام جائرانه سرمایه داری جهانی است که مانع تحقق عدالت است که ما باید دنبال یک مدل و توسعه مفاهیم اسلامی و افشاگری نسبت به نظام غربی باشیم.
نخستین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه
دو تمدن در طول تاریخ وجود دارد، یکی تمدنهای استکباری و دیگری تمدنهایی که بر مبنای ایمان و عبودیت هستند، در پایان آنچه ظهور می کند تمدن الهی بر محور عبودیت و ولایت امام زمان(عج) است، پس در پایان همین دنیا غلبه با عبودیت است و در کل خلقت هم حرکت عالم بر محور ولایت رسول اکرم(ص) و امیرمؤمنان و اهل بیت ...
منطق، شریعت ذهن در گفتگو با استاد میرباقری؛
فاعلیت حاکم بر منطق است و فاعلیت فاعل بالاتر منطق را می سازد. وقتی سخن از حجیت می گوییم مقصودمان همین است. لذا اصلی ترین قید منطق تعبد است. بدون تعبد به حضرت حق فهم باطل می شود به این معنا که اراده ی باطل در آن وارد می شود. به عبارت دیگر معیار صحت فهم، پرستش در فهم است. روش به روش پرستش برمی گردد. آنچه ...
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
عصر ظهور، عصر ظهور کلمه غیب در کل عالم است. امروزه تمدن مدرن مهم ترین حجاب ظهور است. محور مدرنیته، مستکبرین عالم هستند. آنها امروزه ائمه نار هستند. جریان تجدد ما را به دنیا معتاد کرده است. این خاصیت تمدن غرب است که نمی توان در آن منکر را از معروف مجزا کرد. تمدن غرب در حقیقت اتاق فرمانی است که کل جهان ...
درس خارج «مبانی فقه حکومتی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری از دیماه سال 1391 به صورت هفتگی آغاز گردید. تبیین مبادی و مبانی فقه حکومتی، هدف اصلی از برگزاری این جلسات می باشد. بخش اول از سیر مباحث، به تقریر و دسته بندی تعاریف و تلقی های مختلف از فقه حکومتی می پردازد؛ تعاریف مختلف ...
در تولید فلسفه به خصوص در فضای حکمت اسلامی، «ایمان» مقدّم بر «دانش» بوده است، به تعبیر دیگر مؤمنانه میاندیشیدند، منتهی این را باید بحث کنیم که این مؤمنانه اندیشیدنشان چقدر تمام بوده و چقدر ناتمام؟
اینکه حضرت امام(ره) می فرمایند «ولایت» در روایت «بُنِی الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ... لمْ ینَادَ بِشَیءٍ کمَا نُودِی بِالْوَلَایةِ»[۹] مقصود، «حکومت» است و نه مقام ولایت امام[۱۰]، نشان می دهد که حکومت را یک امر اعتباری نمی دانند بلکه امتداد مقام ولایت امام است که در حیات اجتماعی نیز تنزل پیدا می ...
عدالت اسلامی، ساختاری برای پیشرفت اسلامی است که چارچوب و ساز و کار تحقق آن را تهیه می کند. در واقع، عدالت، واسطه تحققِ یک غایت و ارزشِ محوری است که همان پیشرفت وگسترشِ عبودیت در نظام اجتماعی می باشد.
کتاب «مبانی و پیش فرضهای حكومت دینی و ولایت فقیه» درس گفتارهایی از استاد معظم حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری پیرامون مبحث "حکومت دینی" می باشد.
کتاب «مبانی نظری روش طبقه بندی علوم» درس گفتارهایی از استاد معظم حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری پیرامون "فلسفه تطبیقی" است که در جمع برخی از علاقمندان این مباحث، به صورت آموزشی ـ پژوهشی در سالهای ۷۲ ـ ۷۳ تحت عنوان «روش طبقه بندی علوم» ارائه گردیده است.
جلسه دوازدهم درس خارج «مبانی فقه حکومتی»
حجم انبوهی از خطابات شارع ناظر به حوزه معارف اخلاقی و تربیتی است، چرا باید همه آنها را از فقه خارج بدانیم؟! آیا همه دستورات اخلاقی ناظر به مستحبات است؟! حوزه اخلاق و تهذیب اگر ارادی است، متعلق تکلیف خواهد بود.
جلسه یازدهم درس خارج مبانی فقه حكومتی
مقدمه[۱]در جلسات گذشته بعد از تعریف فقه حکومتی عرض شد كه رویكرد اول در فقه حكومتی ناظر به «فقه موضوعات اجتماعی» است و رویكرد دیگر، ناظر به «فقه نظامات اجتماعی» و رویكرد سوم هم ناظر به «فقه سرپرستی» و تكامل اجتماعی است. گفته شد که باید به مبانی فقه حكومتی بپردازیم ...
با یک نگرش فلسفۀ تاریخی و مطالعه تاریخ از یک موضع فرانگرانه می توان دریافت كه مسیر عبور به سمت جمهوری اسلامی ـ که خود سرآغاز نوع دیگری از تاریخ تمدن بشری بوده و در مقابل تمدن غرب به پرسش زمانه تبدیل شده ـ از سلطنت استبدادی به سلطنت مشروطۀ مشروعه و از مشروطۀ مشروعه به جمهوری اسلامی است.
گزارش جلسه دهم درس خارج مبانی فقه حکومتی
مبانی فلسفه فقهی، نزدیکترین مبانی به فقه هستند و مباحث کلامی از بستر این مبانی، به فقه نزدیک می شوند؛ یعنی تا وقتی که مبانی کلامی را در حوزه فلسفه فقه فرآوری نکنیم، ارتباط منسجمی با فقه پیدا نمی کند.
گزارش جلسه نهم درس خارج «مبانی فقه حکومتي»
اگر تفقه از ناحیه ملاکات دنبال می شد و آن را بر محور توحید و ولایت تحلیل می کردیم،دراینصورت شاهد فقه کامل تری می بودیم؛ فقه موجود در مقام استنباط مراتب سیر و سلوک تا مقام رضوان نیست بلکه صرفاً در حد تأمین از عقوبت متوقف شده است، گرچه به صورت استطرادی به مستحبات نیز می پردازد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، تاکنون دوازده جلسه از سلسله جلسات درس خارج «مبانی فقه حکومتی» استاد میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، برگزار گردیده است. گزارش تفصیلی این سلسله جلسات با اندکی ویرایش آماده گردیده که تقدیم خوانندگان محترم می گردد.
گزارش جلسه هشتم «درس خارج مبانی فقه حکومتی» استاد میرباقری
فقه حکومتی در یک تعریف اجمالی بیان احکام «نظام ولایت و تولی اجتماعی» است؛ یعنی احکام نظام سرپرستی اجتماعی و تولی اجتماعی است. در این رویکرد خود حکومت حکم اولی اسلام است.
گزارش جلسه هفتم درس خارج مباني فقه حكومتي استاد میرباقری:
اگر جامعه واقعیت داشته باشد، می تواند در فقه، موضوع مطالعه قرار گیرد و غیر از اینکه باید فقه آحاد داشته باشیم فقه جامعه و حکومت هم خواهیم داشت. جزء پیش فرض های فقه کنونی ما اين است که جامعه، اعتباری است و صرفاً اختیار آحاد مکلفین، مخاطب خطاب شارع هستند.
گزارش تفصیلی جلسه ششم درس خارج مبانی فقه حکومتی
ششمین جلسه درس خارج «مبانی فقه حکومتی» استاد میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، چهارشنبه شب(بعد از نماز مغرب و عشاء)؛ دوم اسفند ماه و با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد خاتم الانبیای شهرک پردیسان برگزار گردید.
گزارش جلسه پنجم درس خارج مباني فقه حکومتی استاد میرباقری
پنجمین جلسه درس خارج «مبانی فقه حکومتی» استاد میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، چهارشنبه شب(بعد از نماز مغرب و عشاء)؛ بیست و پنجم بهمن ماه و با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد خاتم الانبیای شهرک پردیسان برگزار گردید.